Stop political intervention, self-censorship in media industry

1
46 views

75 civil society groups have submitted a memorandum to the government demanding greater press freedom.

 

Memorandum by Malaysians Demanding Press Freedom 2010

3 May 2010

The World’s Bottom 30% in Press Freedom

Malaysia is not only trapped in the middle-income group, but also in the world’s bottom 30% of countries in respect of press freedom.

In the Freedom House’s Freedom of the Press world ranking exercise released annually before the World Press Freedom Day, Malaysia’s record in the past eight years is simply appalling: 71st/100 countries surveyed (2003), 154th/193 (2004), 152nd/194 (2005), 141st/194 (2006), 150th/195 (2008), 143rd/195 (2009) and 142nd/196 (2010). Even amongst ASEAN countries, we trail far behind East Timor, the Philippines, Indonesia, Thailand and even Cambodia – all poorer than Malaysia.  


Eight Major Violations of Press Freedom in Past 12 Months

We, the undersigned civil society groups and individual citizens call upon all Malaysians, especially the Najib Razak administration and media practitioners, to reflect on the following eight major violations of press freedom since the last World Press Freedom Day, either by direct interference of state or non-state actors, or self-censorship by media organisations:

1. Axing of a TV2 Documentary related to Bakun Dam

April 28, 2010 – State broadcaster Radio Television Malaysia’s Broadcasting Director-General Ibrahim Yahya directly instructed a Chinese-language documentary series “Galeri Mandarin Nasional” for TV2 to be taken off air after only two episodes. The 10-episode documentary series exposes the plight of more than 10,000 natives of Belaga, Sarawak, after their forced relocation to Sungai Asap and Sungai Koyan in 1998 owing to the construction of Bakun Dam.

The documentary producer Chow reveals that his superior claimed that some “sensitive elements” in the documentary could be harmful to the Sibu parliamentary by-election to be held on May 16 and the upcoming Sarawak state election.

2. Interference and Censorship on NTV7 talk show “Editor’s Time”

20 April 2010 – Joshua Wong Ngee Chong, award-winning producer for NTV7’s Chinese-language talk show “Editor’s Time” resigned in protest of self-censorship by the private television channel in the face of alleged pressure from the Prime Minister’s wife Rosmah Mansur. Rosmah allegedly forwarded to NTV7’s senior management some text messages which accused as racist the talk show’s earlier episodes, that featured debates between politicians from the ruling coalition Barisan Nasional and the opposition Pakatan Rakyat as well as independent commentators. Following such complaints, NTV7 decided that the talk show would not cover the Hulu Selangor parliamentary by-election on 25 April and political issues in general; nor would it invite opposition politicians as guests. Wong’s accusation was not denied by the NTV7 management in their response to his resignation. The alleged interference by Rosmah was completely blacked out by all mainstream media. In fact, among the mainstream newspapers, only “Nanyang Siang Pau” and “Oriental Daily” reported Wong’s resignation.

3. “Inaccurate Report” by “China Press” on IGP’s resignation

13 March 2010 – The Home Ministry issued a show-cause letter to Chinese-language daily “China Press” for ‘misreporting’ the resignation of the Inspector-General of Police Musa Hassan on 25 March. Under Section 8A of the Printing Presses and Publications Act 1984 (Act 301), if convicted for publishing false news, offenders are liable to be jailed not more than three years or fined not exceeding RM20,000 or both. The Home Minister Hishamuddin Hussein – whose jurisdiction covers both the police and newspapers – did confirm that Musa Hassan’s service would end in September. On 19 March, “China Press” apologised for its “inaccurate report” and suspended its editor-in-chief Teoh Yong Khoon for two weeks over the incident.

4. Silencing criticism on whipping of women

24 February 2010 – Following police reports lodged by a few non-governmental groups, English daily “The Star” publicly apologised for a column by its Managing Editor P. Gunasegaran on 19 February titled “Persuasion, not compulsion” which criticised the whipping of three Muslim women for illicit sex. Claiming that apology was not sufficient, Selangor Islamic Religious Council (MAIS) lodged a report on 25 February against Gunasegaran and non-governmental organisation Sisters in Islam (SIS) for ‘denigrating’ Islam and the Syariah law. In subsequent developments, the Home Ministry issued a show-cause letter to “The Star”, which then spiked a column by Marina Mahathir, the daughter of former prime minister Dr Mahathir Mohamad and a supporter of SIS, on the whipping issue.

5. New Publication Guidelines for Newspapers

17 December 2009 – “Malaysiakini” reported that a meeting was called by the Home Ministry with newspaper editors to discuss the adoption of a new set of publishing guidelines. The elaborate but ambiguously worded guidelines were framed as “self-regulation”. The newspapers were reportedly instructed not to cover news related to cohabitation, adultery, homosexuality, counter-culture; and no graphics of human genitalia and G-strings.

6. MCMC’s harassment of “Malaysiakini” over Cow-head Protests

3 September 2009 – The Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) demanded online news portal “Malaysiakini” to take down two video clips related to an intimidating protest against the relocation of a temple in Shah Alam. One of the video clips was the footage of a press conference on 2 September held by Home Minister Hishamuddin Hussein, who defended the protesters. MCMC’s Monitoring and Enforcement Division Senior Acting Director Abdul Halim Ahmad said that the videos contained offensive contents with the intent to annoy the Indian community. On 8 September, MCMC grilled 10 staff members of “Malaysiakini” for a total of eight hours.

7.  Confiscation of Books

25 August 2009 – Officials from the Control of Publication Department of the Ministry of Home Affairs seized 408 copies of the inaugural issues of “Gedung Kartun” (Cartoon Store) from the publisher’s office in Kuala Lumpur. The magazine, published by famous political cartoonist Zunar, poked fun at Prime Minister Najib Razak’s alleged connection with the murder of Mongolian interpreter-cum-model Altantuya Sharibu. The Department’s Assistant Secretary Abdul Razak Abdul Latif said the magazine was confiscated “primarily” due to the lack of a publication permit as well as for content “checking”.

24 December 2009 – Copies of “Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times” were confiscated from the Port Klang checkpoint, amounting to an effective ban which was lifted only in late April 2010, with no explanation offered for the lengthy inspection. Written by “Asian Wall Street Journal”former editor Barry Wain, the book contends that the fourth prime minister was responsible for losses of RM100 billion during his term in office.

READ MORE:  Criminal investigation against journalist threatens press freedom

19 January 2010 – A total of 64 copies of two books – “Where Is Justice” and “1Funny Malaysia” – published by “Malaysiakini” were confiscated from two retailers in Penang and Malacca. The first book questions the police and the Malaysian Anti-Corruption Commission for cases of death in custody, while “1Funny Malaysia” is a collection of political cartoons by Zunar.

8. Transfer of NTV7’s Talk Show “Point of View” Host Florence Looi

15 July 2009 – Online news portal “Merdeka Review” reported that private television channel NTV7 issued a memo to Florence Looi, the host and producer for an English talk show “Point of View”after asking her guests to rate the performance of Prime Minister Najib Razak in his first 100 days in office. The programme was aired last on July 5, after which she was re-assigned to field reporting.

While suppression of media freedom is often justified in the name of preserving inter-ethnic or inter-religious harmony by the Malaysian state, such action is often highly selective that certain quarters, including UMNO-owned Malay-language daily “Utusan Malaysia” and a magazine, “Al-Islam”, were exempted from being reprimanded for provocative, offensive or unprofessional practice.

The Perils of Media Control

Media freedom is protected by the Federal Constitution under Article 10(1)(a) for good reason, such that the violations of media freedom listed above have led to four severe consequences.

Firstly, by disempowering the media as the fourth estate, it disallows the public to scrutinize the state and promote good governance.

Secondly, by suppressing – often selectively – public discussions on the so-called sensitive issues, it prevents Malaysians of different ethno-religious, cultural, linguistic and socio-economic background from attaining true mutual understanding and real harmony.

Thirdly, by covering up injustices and disharmony, it marginalises further the usual victims – women, indigenous tribes, the urban and rural poor, sexual minorities and other vulnerable groups – preventing them from being heard and empowered. The silenced 10,000 members of the Belaga community in the axing of TV2’s “Galeri Mandarin Nasional” is a case in point.

Fourthly, silencing citizens in general curbs the creativity and dynamism Malaysians need so much to upgrade the country’s economy and break away from the middle-income trap.
These perils are caused by both political intervention by state and non-state actors, and self-censorship by media practitioners, thanks not least to draconian and anti-competitive media laws such as Printing Presses and Publications Act, Communications and Multimedia Act, Official Secrets Act and Internal Security Act.

Our Demands

We, the undersigned groups and individual citizens, demand the following actions to be taken before the next World Press Freedom Day, 3 May 2011:

1.That a Royal Commission of Inquiry or Parliamentary Select Committee be formed to study and recommend thorough media law reform so that

a.there will be minimum entry barrier for print, broadcasting and Internet media to ensure plural ownership within and across media streams;

b.all political censorship mechanisms will be abolished and replaced by genuinely autonomous bodies consisting of representatives of media practitioners and civil society.

2.That the Federal, State and Local Governments defend journalists and citizens exercising freedom of expression and freedom of information from intimidation by non-state actors, and restrain from exploiting the existing laws – while they are being reviewed – to curb media freedom.

3.That the media practitioners uphold professionalism and media freedom instead of practising self-censorship.

In the immediate short run, we demand by the end of the month:

1. An explanation by NTV7 and TV2 on the latest incidents of alleged censorship.
2. An unequivocal assurance from the Prime Minister that no one in his administration or family will undermine media practitioners’ professional judgement in the choice of topics, angles and news sources.

(For personal endorsement, please go to http://www.petitiononline.com/20100430/petition.html)

Memorandum menuntut kebebasan media:

Hentikan campur tangan politik dan Self-Censorship
Memorandum menuntut kebebasan media:  Hentikan campur tangan politik dan Self-Censorship (3 Mei 2010)

 
Kebebasan Akhbar: 30% terendah di dunia

Malaysia bukan sahaja terjerat dalam ekonomi pendapatan sederhana, kini juga berada di bawah paras 30% negara yang terendah di dunia dari segi kebebasan akhbarnya.
Menurut laporan Freedom House yang diumumkan setiap tahun menjelang Hari Kebebasan Akhbar Sedunia, kedudukan Malaysia dalam ranking kebebasan akhbar amat mengejutkan:

Tahun 2003: Kedudukan ke-71 daripada 100 negara
Tahun 2004: Kedudukan ke-154 daripada 193 negara
Tahun 2005: Kedudukan ke-152 daripada 194 negara
Tahun 2006: Kedudukan ke-141 daripada 194 negara
Tahun 2008: Kedudukan ke-150 daripada 195 negara
Tahun 2009: Kedudukan ke-143 daripada 195 negara
Tahun 2010: Kedudukan ke-141 daripada 196 negara

Antara negara ASEAN, kita jauh di belakang Timor Timur, Filipina, Indonesia, Thailand, malah Kemboja.  Kesemua negara ini lebih miskin daripada Malaysia.

8 pencabulan kebebasan akhbar dalam 12 bulan lalu

Kami, individu dan pertubuhan sivil yang berikut, menggesa agar pimpinan Perdana Menteri Najib Razak terutamanya, dan pengamal media menjawab lapan insiden pencabulan kebebasan media yang penting sejak Hari Kebebasan Akhbar tahun lalu.  Pencabulan ini berlaku kerana campur tangan negara, atau institusi bukan negara, dan self-censorship (tapis-diri) oleh institusi media.

Pertama: Pembatalan rancangan dokumentari Empangan Bakun oleh TV2

Pada 28 April 2010, Ketua Pengarah Penyiaran RTM, Ibrahim Yahya memberi arahan terus kepada rancangan Galeri Mandarin Nasional, TV2 untuk menarik dan membatalkan penyiaran siri dokumentari Empangan Bakun, selepas dua episod disiarkan.  Dokumentari ini mendedahkan keadaan hidup lebih 10 ribu orang asli yang berpindah dari Belaga ke Sungai Asap dan Sungai Koyan, untuk memberi laluan kepada pembinaan Empangan Bakun pada tahun 1998.

Penerbit rancangan, Chou Z Lam mendakwa pihak atasannya memberi alasan bahawa “unsur sensitif” dalam dokumentari bakal mendatangkan kesan yang tidak baik untuk PRK Sibu yang akan berlangsung pada 16 Mei, dan pilihan raya negeri Sarawak.

READ MORE:  Media are not agents for 'cheap publicity'

Kedua: Campur tangan dan penapisan (Censorship) di ntv7

Pada 20 April 2010, Joshua Wong Ngee Chong yang pernah memenangi anugerah,  juga penerbit Editor’s Time meletak jawatan sebagai protes kerana pihak atasan syarikatnya tunduk kepada aduan daripada isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor.  Kononnya Rosmah Mansor telah memanjangkan (forward) satu sms berbau rasis kepada pihak atasan ntv7, melontarkan tuduhan terhadap rancangan forum yang menyaksikan perdebatan antara ahli politik Barisan Nasional, Pakatan Rakyat dan penganalisa politik bebas.

Berikutan aduan tersebut, ntv7 mengambil keputusan untuk tidak membincangkan isu PRK Hulu Selangor yang berlangsung pada 25 April dalam rancangannya, dan mengelakkan isu politik secara umumnya pada ketika itu.  Pemimpin pembangkang juga dilarang untuk hadir ke rancangan sebagai ahli panel.  Bagaimanapun, pihak atasan ntv7 tidak menafikan tuduhan Joshua Wong.

Tuduhan campur tangan daripada Rosmah Mansor juga dilenyapkan dari kesemua media arus perdana.  Pada hakikatnya, daripada media arus perdana, hanya Nanyang Siang Pau dan Oriental Daily yang melaporkan perletakan jawatan Joshua Wong.

Ketiga: “Laporan kurang tepat” China Press

Pada 13 Mac 2010, Kementerian Dalam Negeri telah mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada China Press, satu akhbar bahasa Cina, kerana “kesilapan” dalam laporannya berhubung perletakkan jawatan Ketua Polis Negara, Musa Hassan pada 25 Mac.
Di bawah Seksyen 8A, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan tahun 1984, perbuatan menyiarkan berita yang tidak benar dengan niat jahat akan mengakibatkan mereka yang bersabit dijatuhkan hukuman penjara tidak melebihi 3 tahun atau denda tidak melebihi RM 20,000 atau kedua-duanya sekali.

Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Hussein yang mana bidang kuasanya mencakupi polis dan akhbar, mengesahkan penamatan perkhidmatan Musa Hassan pada akhir September tahun ini.  Pada 19 Mac 2010, China Press meminta maaf lantaran kesilapannya dalam laporan, dan menggantung Teoh Yong Khoon dari jawatan Ketua Pengarangnya selama dua minggu.

Keeempat: Melenyapkan kritikan hukum sebat terhadap wanita

Pada 24 Februari 2010, lantaran daripada laporan polis oleh beberapa badan bukan kerajaan, The Star, akhbar bahasa Inggeris meminta maaf secara terbuka kerana menyiarkan artikel “Persuasion, not compulsion” (Pujuk, bukan paksa) yang ditulis oleh Pengarangnya, P.Gunasegaran pada 19 Februari.  Artikel ini mengkritik hukuman sebat terhadap tiga wanita yang melakukan kesalahan persetubuhan luar nikah.

Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) mendakwa bahawa “mohon maaf” tidak memadai dengan apa yang dilakukan, maka MAIS membuat laporan polis pada 25 Februari terhadap P.Gunasegaran dan Sister in Islam (SIS), kerana “memperlekehkan” Islam dan Hukum Syariah.

Perkembangan yang menyusul menyaksikan bagaimana KDN mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada The Star, yang kemudian menarik satu artikel kolum oleh Mariana Mahathir, anak perempuam bekas PM yang menyentuh isu sebat.

Kelima: Panduan baru untuk akhbar

Pada 17 Disember 2009, menurut laporan Malaysiakini, KDN telah memanggil satu mesyuarat bersama editor akhbar, membincangkan panduan baru untuk penerbitan.  Istilah dengan definisi kabur yang digunakan dalam panduan tersebut dirangka untuk “self-regulation” (pengawalan diri).

Menurut laporan, akhbar diarah untuk tidak melaporkan isu seperti bersekedudukan, hubungan seks luar nikah, homoseksual, counter-culture, dan dilarang menyiarkan gambar alat kelamin manusia dan pemakaian G-strings.

Keenam: Gangguan MCMC terhadap Malaysiakini

Pada 3 September 2009, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) menuntut agar Malaysiakini, satu media internet untuk menarik keluar dua klip video berkenaan protes terhadap perpindahan kuil Hindu di Shah Alam.  Salah satu klip  video merakamkan sidang media pada 2 September 2009 yang diadakan Hishammuddin Hussein, Menteri Dalam Negeri yang membela peserta demonstrasi.

Pemangku Pengarah Kanan Bahagian Pemantauan dan Penguatkuasaan MCMC, Abdul Halim Ahmad mendakwa video tersebut mengandungi unsur yang menyinggung dan mencetuskan kemarahan komuniti India.  Pada 8 September, MCMC menyoal siasat 10 orang staf Malaysiakini untuk lebih daripada 8 jam.

Ketujuh: Rampasan buku

Pada 25 Ogos 2009, Pegawai KDN dari Bahagian Kawalan Penerbitan telah merampas 408 naskah majalah kartun, Gedung Kartun ketika menyerbu pejabat penerbitnya di Kuala Lumpur.  Majalah kartun yang dikelolakan oleh kartunis terkenal, Zunar ini berjenaka dengan perhubungan antara kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu dengan PM Najib.

Ketua Penolong Setiausaha Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran, Abdul Razak Abdul Latif mendakwa majalah tersebut dirampas kerana tidak mempunyai permit, dan rampasan tersebut bertujuan untuk “siasatan”.

Pada 24 Disember 2009, buku berjudul “Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times” telah ditahan di kastam Pelabuhan Klang, menjurus kepada “pengharaman” sehingga April 2010.  Bagaimanapun, tiada penjelasan diberikan lantaran “penahanan” yang lama ini.  Buku yang ditulis oleh Barry Wain, bekas editor Asian Wall Street Journal ini menuduh bekas PM Mahathir Mohamad harus bertanggungjawab kepada kerugian sejumlah RM100 billion semasa beliau menerajui pemerintahan negara.

Pada 29 Januari 2010, sebanyak 64 naskah buku terbitan Malaysiakini, “Where is Justice” dan “1Funny Malaysia” dirampas di Pulau Pinang dan Melaka.  Buku berjudul “Where is Justice” mempertikaikan pihak polis dan SPRM dalam isu kematian dalam lokap, sementara “1 Funny Malaysia” adalah koleksi kartun Zunar.

Kelapan: Pengacara ntv7 ditukar

Pada 15 Julai 2009, MerdekaReview, media online melaporkan penerimaan surat amaran oleh pengacara rancangan isu semasa ntv7, Point of View, Florence Looi (gambar kanan), selepas beliau meminta ahli panel untuk menilai prestasi pentadbiran Najib 100 hari pertama, dalam rancangannya.

Rancangan ini menyiarkan episod terakhirnya pada 5 Julai, sementara Florence Looi pula diberikan tugasan baru.

Sungguhpun pencabulan kebebasan media sering dijalankan atas nama untuk memelihara keharmonian di antara kaum dan agama, namun tindakan ini selalunya bersifat selektif.  Akhbar harian Utusan Malaysia dan majalah Al-Islam milikan UMNO telah menyiarkan laporan bersifat hasutan, menyinggung dan tidak profesional, tetapi tidak diambil tindakan oleh kerajaan.

Bahayanya kawalan media

Kebebasan media dijamin di bawah artikel 10(1)(a) Perlembagaan Persekutuan.  Pencabulan kebebasan media akan mengundang kesan:

Pertama, melupuskan media sebagai kuasa keempat, mengakibatkan kegagalan orang awam untuk menyemak negara dan mempromosikan pentadbiran yang baik;

Kedua, menekan perbincangan umum, yang selalunya secara selektif atas nama isu sensitif, bakal menghalang keharmonian yang sebenarnya, iaitu keharmonian yang wujud hasil daripada saling mengenali antara warga Malaysia dari etnik, agama, budaya, bahasa dan sosial ekonomi yang berbeza.

Ketiga, dengan menutup ketidakadilan dan ketidakharmonian, mangsa yang terpinggir akan terus dipinggirkan – wanita, orang asli, golongan miskin dalam dan luar bandar, minoriti seksual, dan kumpulan monoriti yang lain.  Suara dan masalah mereka tidak dapat didengar. 

Pembatalan rancangan dokumentari Empangan Bakun oleh Galeri Mandarin Nasional telah melenyapkan masalah kaum asli daripada dipaparkan di depan audien.

READ MORE:  Jobless journalists should not be left to perish

Campur tangan dari kerajaan dan bukan kerajaan, penapisan diri telah menjurus kepada situasi yang merbahaya ini.  Sememangnya, ia disempurnakan dengan akta media yang zalim dan anti-persaingan seperti Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Rahsia Rasmi 1972 dan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960.

Tuntutan Kami

Kami, individu dan pertubuhan yang menurunkan tandatangan di bawah, menuntut agar tindakan berikut diambil sebelum Hari Kebebasan Akhbar yang akan datang:

Pertama, Menubuhkan Suruhanjaya Di-Raja atau Jawatankuasa Pemilihan (Select Committee) untuk mengkaji reformasi akta media, supaya:-

a. Memastikan agar wujudnya minimum entry barrier untuk media cetak, penyiaran dan internet untuk menjamin kemajmukan pengamal media.

b. Kesemua mekanisme pemeriksaan politik harus dihapuskan, dan diganti dengan institusi yang ditubuhkan oleh pengamal media dan pertubuhan masyarakat sivill yang bebas.

Kedua, Kerajaan Persekutuan, negeri dan tempatan harus mempertahankan kebebasan dan hak wartawan serta warga negara untuk menyalurkan informasi, dan hak untuk tidak diugut oleh institusi bukan kerajaan.  Sementara mengkaji akta yang sedia ada, kerajaan harus mengelak daripada menggunakan akta yang sedia ada untuk menekan media.

Ketiga, daripada mengamalkan penapisan diri, pengamal media seharusnya mempertahankan profesional dan kebebasan akhbar.


Untuk matlamat jangka pendek, kami menuntut agar perkara di berikut diselesaikan sebelum hujung bulan ini:

Pertama, ntv7 dan TV2 perlu menyiasat dan memberi penjelasan berikutan tuduhan self-censorship baru-baru ini;

Kedua, PM harus menjamin barisan kerajaan atau keluarganya tidak akan mengancam profesional pengamal media dalam pemilihan topik, perspektif dan sumber berita.

 

停止媒体业之政治干预和自 我审查

– 2010年大马人要求媒体自由 备忘录

201053

新闻自由: 世界最低30巴仙

马来西亚不只陷于中等收入困境,也是世界上新闻自由指数最低的30巴仙国家之一。

根据自由之家在世界新闻 自由日前夕公布的世界媒体自由排行榜,马来西亚在过去八年的记录令人震惊:2003年排名71100个国家),2004年排名154193个国家),2005年排名152194个国家),2006年排名141194个国家),2008年排名150195个国家),2009年排名143195个国家)。在东协成员 国中,我们尾随东帝汶、菲律宾、印尼、泰国甚至柬埔寨之后马来西亚都比这些国家富裕。

过去12个月8次重大侵犯新闻自由

我们以下联署的公民团体 和个人,促请所有大马人,特别是首相纳吉的领导班子和媒体业者,回应自去年新闻自由日以来的下述8次重大的侵犯新闻自由 事件,这些事件或是因为直接国家干预,或者是非国家机构,或媒体机构的自我审查。

(一)第二电视台停播关 于巴贡水坝的纪录片

2010428 国营第二电视台华语记录 片节目《前线视窗》在播放了两集巴贡水坝对当地原住民社群影响的节目后,马来西亚广播电视台(RTM)总监伊布拉欣雅耶直接 指示停播该系列节目。这个长达十集的纪录片揭露了,超过一万名砂劳越柏拉加(Belaga)原住民在被逼迁至双 溪阿沙(Sg. Asap)和双溪可央(Sungai Koyan)后的困境,他们在1998年因建造巴贡水坝而被 逼迁。纪录片制作人周泽南揭发,他的上司声称纪录片内的敏感元素或对即将于516日举行的诗巫国 会补选和即将来临的砂劳越州选举不利。

(二)NTV7《非谈不可》清谈节目 的干预和审查

2010420 NTV7得奖制作人兼华语清谈 节目《非谈不可》制作人黄义忠因该私营电视台自我审查而辞职,据称压力来自首相夫人罗斯玛曼梳。罗斯玛被指针对前几期的清 谈节目,转寄一些含有种族性言论的短讯给NTV7的资深管理层。《非 谈不可》邀请朝野政党政治人物和独立评论人参与议题性辩论。在该投诉后,NTV7决定该清谈节目将不会 讨论425日的乌雪国会 补选和其它政治课题,也不会邀请反对党人物成为嘉宾。NTV7管理层回应他辞职的文告 中,并没有否定黄义忠的指责。主流媒体完全封杀罗斯玛干预电视台节目的指责。在众多主流媒体中,只有《南洋商报》和《东方日报》报 道黄义忠的辞职。

(三)《中国报》关于全 国总警长辞职的“不准确报道”

2010313 内政部发信给《中国报》要求解释“错误报道”全国总 警长慕沙哈山辞职的325日新闻。在《1984年出版与印刷 法令》第8A条下,若刊登错误新闻 的罪名成立,触犯者将被判监不超过三年或罚款不超过二万元,或者两者并施。负责警察部队和印刷媒体的内政部长希山慕丁胡先随后证实慕 沙哈山的服务将于九月结束。319日,《中国报》因“不准 确报道”而道歉,总编辑张映坤被停职两周。

(四)鞭打女性的批评被 噤声

2010224 英文日报《星报》总编辑 古纳斯嘉兰在219日刊登“说服,而非强制”文章,批评鞭打三个触犯婚外性行为的回教妇 女后,数个非政府组织报警,《星报》因此道歉。声称道歉并不足够,雪州回教理事会再次于225日报警,指 古纳斯嘉兰和非政府组织回教姐妹组织污蔑回教和回教法律。接着,内政部发信要求《星报》解释,《星报》也拒绝刊登一篇玛丽娜马哈迪关 于鞭打回教妇女的专栏文章,玛丽娜是前首相马哈迪的女儿,也是回教姐妹组织的支持者。

(五)报章的新出版指南

20091217 《当今大马》报道,内政部召开一个报章编辑会议,以 讨论采用一套新的出版指南。该含糊不清的指南被视为“自我管制”。根据报道,报章被指示不能报道关于同居、婚外性行为、同性恋、颠覆 文化的新闻,也不能刊登人类生殖器官和丁字裤的照片。 

(六)大马通讯和多媒体委员会以牛头示威为由骚扰《当今大马》

200993 大马通讯和多媒体委员会 要求网络媒体《当今大马》删除两个关于莎阿南兴都庙搬迁的恐吓示威的短片。其中一个影片报道92日由内政部长希山慕丁 召开的记者会,他在记者会中维护示威者。大马通讯和多媒体委员会的监督和执法部门代理资深总监阿都哈林表示,该影片含有冒 犯性内容及试图激怒印裔社群。98日,大马通讯和多媒体委员会盘问《当今大马》十个雇员长达八个小时。

(七)没收书籍

2009825 来自内政部管制出版物部 门的官员在吉隆坡出版社的办公室没收了408份《漫画库》创刊号。《漫画库》由著名政治漫画家祖纳出版,他 在漫画中嘲弄首相纳吉和蒙古翻译员兼模特儿阿丹杜亚的谋杀有关。该部门助理秘书阿都拉萨表示,该杂志被没收的“主要”原因是没有出版 准证,以及为了“调查”内容。

 

20091224一批《马来西亚独行 侠:动荡时代的马哈迪莫哈末》书籍在巴生港口海关被没收,即使20104月禁令已被撤销,有 关方面没有对长时间的检查给予任何解释。此书作者为《亚洲华尔街日报》编辑巴力维尔,他主张这位我国第四任首相必须对任内挥霍1000亿令吉马币负责。

2010129 两本由《当今大马》出版,总共64份的书籍《正义何 在?》和《一个趣味大马》在两个位于槟城和马六甲的零售摊位被没收。第一本书质疑警察和反贪委员会致使扣留所死亡,而《一 个趣味大马》则收集了祖纳的系列政治漫画。

(八)NTV7清谈节目《观点》主持 人吕国仪被调职

2009715 网络媒体《独立新闻在线》报道,私营的NTV7电视台发出备忘录给 英语节目《观点》节目主持人兼制作人吕国仪,因为要求听众给首相纳吉上任一百天的表现打分数。该节目最后一次播放是75日,随后她被赋予其它 新闻任务。

虽然压制新闻自由常以维 护大马跨族群或跨宗教和谐为由,但这些行动向来都是选择性的。由巫统拥有的马来日报《马来西亚前锋报》和《Al-Islam》杂志,多次因煽动、冒 犯和不专业的报道备受质疑,政府却不采取任何行动。

媒体管制的危险

媒体自由在联邦宪法第10(1)(a)条下获得保障,侵 犯媒体自由已导致四个严重的后果。

第一,  解除媒体作为第四权的 权力,将使公众无法审视政府和提倡良好治理。

第二,  以敏感为由,选择性地 压制公共讨论,将禁止来自各族群、文化、语言和社会经济背景的大马人达致真正的互相了解和和谐。

第三,  掩盖不正义和不和谐, 继续边缘化常见的受害者妇女、原住民、城乡贫 穷阶级、性向少数群体和其它弱势群体将使他们的困境无法被聆听和无法被赋权。被第二电视台停播的《前线视窗》就让一万名柏拉加原住民 的困境消失于阅听人面前。

第四,  使公民噤声普遍上打压 大马人的创意和动力,这些对提升国家经济和摆脱中等收入困境非常重要。

来自政府和非政府的干预 和媒体业者的自我审查促成这些危险,当然也包括残酷和反竞争的媒体法律,例如《出版与印刷法令》,《通讯与多媒体法令》,《官方机密 法令》和《内安法令》。

 

我们的要求

我们,以下签署的团体和 个人,要求在下个新闻自由日之前采取以下行动:

(一)  成立一个皇家调查委员 会或国会特选委员会研究和建议媒体法律改革以:

         确保印刷、广播和网络 媒体的最低入场门槛,以确保媒体业者的多元性

         所有政治检查机制必须 被废除,并以由媒体业者和公民社会组成的真正和独立的机构取代

(二)  联邦政府、州 政府和地方政府必须捍卫记者和公民行使表达自由和资讯自由,免于被非政府机构恐吓的权利;在检讨目前法律的当儿,该避免滥用现有的法 律,打压媒体自由

(三)  媒体业者必须维护专业 和新闻自由,而非实行自我审查

短期内,我们要求在本月 梢前即刻落实:

(一)  NTV7和第二电视台必须针对最 近被指责审查事件作出解释

(二)  首相明确保证他的领导 班子或家族成员,将不会破坏媒体业者在题材、角度和新闻来源选择上的专业判断

Endorsing Civil Society Groups

Kumpulan Masyarakat Sivil yang Menyokong:

联署公民社会团体


  1. Aliran – Charter 2000

  2. All Women’s Action Society (AWAM)

  3. Amnesty International Malaysia Youth Network

  4. Annexe Gallery

  5. Bahagian Belia, Gabungan Persatuan-persatuan Bekas Penuntut Sekolah China W.P. & Selangor

  6. Bar Council Malaysia

  7. Borneo Research Institute Sarawak (BRIMAS)

  8. Centre for Independent Journalism (CIJ)

  9. Centre for Policy Initiatives (CPI)

  10. Child Development Initiative

  11. Civil Rights Committee of KL & Selangor Chinese Assembly Hall (CRC-KLSCAH)

  12. Civil Society Initiative for Parliamentary Reform (CSI@Parliament)

  13. Coalition for Clean and Fair Election (BERSIH)

  14. Council of Churches Malaysia Youth (CCM Youth)

  15. Council of Temples Malaysia

  16. Educational, Welfare and Research Foundation Malaysia

  17. Federation of Indian Non-Governmental Organisations

  18. Five Arts Centre

  19. Friends in Conversation (FIC)

  20. Frinjan Collective

  21. Gerakan Maju Mahasiswa University Putra Malaysia   (GMM UPM)

  22. Group of Concerned Citizens (GCC)

  23. Hartal MSM

  24. Horizon Magazine Editorial Board

  25. Indian Malaysian Active Generation (IMAGE)

  26. Institut Kajian Dasar (IKD)

  27. Institute for Development of Alternative Living (IDEAL)

  28. Islamic Renaissance Front (IRF)

  29. Jaringan Orang Asal SeMalaysia (JOAS)

  30. Klang Consumer Association

  31. Kuala Lumpur and Selangor Chinese Assembly Hall Youth Section

  32. LLG Cultural Development Centre

  33. Majlis Kelab Bell Belia Tamil Malaysia

  34. Malacca Chinese Assembly Hall Youth Section

  35. Malaysia Youth and Students Democratic Movement (DEMA)

  36. Malaysian Association of Indian University Graduates

  37. Malaysian Dravidian Association

  38. Malaysian Hindu Youth Council

  39. Malaysian Indian Development & Unity Association

  40. Malaysian Indian Historical Association

  41. Malaysian Tamil Forum

  42. Malaysian Voter Union (MALVU)

  43. Monitoring Sustainability of Globalisation (MSN)

  44. Negeri Sembilan Chinese Assembly Hall Youth Section

  45. Penang Watch

  46. Penggerak Belia Zon23,MPSJ

  47. Persahabatan Semparuthi

  48. Persatuan Alumni PBTUSM Selangor dan Kuala Lumpur

  49. Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (EMPOWER)

  50. PERSATUAN MASYARAKAT SELANGOR & WILAYAH PERSEKUTUAN (PERMAS)

  51. Persatuan Penduduk Taman Muhibbah

  52. Persatuan Seni Rumah Air Panas Kuala Lumpur (R.A.P)

  53. Pop TeeVee

  54. Pusat Komunikasi Masyarakat (KOMAS)

  55. Research for Social Advancement (REFSA)

  56. Sarawak Central Region Friendship Association

  57. Sarawak Dayak Iban Association (SADIA)

  58. Sarawak Native Land Rights Owners (TAHABAS)

  59. Sarawakians Access (SACCESS)

  60. Save Ourselves (SOS)

  61. Saya Anak Bangsa Malaysia (SABM)

  62. Sisters in Islam (SIS)

  63. Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM)

  64. Southeast Asian Centre for e-Media (SEACEM)

  65. Student Progressive Front New Era Collage (SPFNEC)

  66. Student Progressive Front University Sains Malaysia  (SPFUSM)

  67. Student Progressive Front University Utara Malaysia  ( SPFUUM)

  68. Student Reserve Unit

  69. Suara Rakyat Malaysia (SUARAM)

  70. Tamil Foundation

  71. The Micah Mandate (TMM)

  72. University Malaya Association of New Youth (UMANY)

  73. Women’s Aid Organisation (AID)

  74. Writers Alliance for Media Independence (WAMI)

  75. Zunar & ‘Gedung Kartun’ Group

 

Endorsing Political Parties and Affiliated Groups

Parti Politik dan Kumpulan Berkaitan yang Menyokong

联署政党与政治团体


  1. MP Klang Office

  2. Parti Sosialis Malaysia (PSM)

Endorsing Individuals are listed on http://www.petitiononline.com/20100430/petition.html

Individu-individu yang menyokong disenakaikan di http://www.petitiononline.com/20100430/petition.html

联署个人名单位于http://www.petitiononline.com/20100430/petition.html

Thanks for dropping by! The views expressed in Aliran's media statements and the NGO statements we have endorsed reflect Aliran's official stand. Views and opinions expressed in other pieces published here do not necessarily reflect Aliran's official position.

Our voluntary writers work hard to keep these articles free for all to read. But we do need funds to support our struggle for Justice, Freedom and Solidarity. To maintain our editorial independence, we do not carry any advertisements; nor do we accept funding from dubious sources. If everyone reading this was to make a donation, our fundraising target for the year would be achieved within a week. So please consider making a donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB Bank account number 8004240948.
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
DR. JEFF BALAN
DR. JEFF BALAN
20 Oct 2010 8.30am

BANNED!!!!!!
THE MARCH TO PUTRAJAYA BANNED
ANY EDUCATED PERSON WITH A COMPUTER HAS EASY ACCESS TO THIS BOOK ON THE INTERNET SO OF COURSE I CHECKED THIS BOOK OUT ON THE INTERNET.
“NOTHING NEW”
ITS THE SAME OLD STORY TOLD OVER AND OVER AND OVER AGAIN AND YET THE AUTHOR IS QUESTIONED AT BUKIT AMAN.
SOME ONE IN BUKIT AMAN SHOULD WRITE A NEW BOOK ON WHAT THE POLICE SHOULD AND SHOULD NOT DO.
WASTING TAX PAYERS TIME IS WHAT THE POLICE ARE GOOD FOR BUT THEN ONE CANNOT^ BLAME THEM,
THEIR BOSSES DO THE SAME, SO WHAT DO U EXPECT
“CHANGE ” CHANGE ” MY PEOPLE OF MALAYSIA
TO LIVE UNDER THESE CONDITIONS OF CONTROL IS NOT FATAL BUT NOT TO CHANGE IS A DEATH SENTENCE