SIS menggesa mufti Perlis, ketua hakim Perlis untuk tidak memudahkan poligami

1
103
Photograph: Patrizia Kramer/Flickr

Sisters in Islam (SIS) kecewa dengan pos Mohd Asri Zainul Abidin yang seumpama memandang ringan terhadap isu dan kesan poligami dengan perbincangannya untuk mempermudahkan poligami di Perlis.

Ketika wabak pandemik Covid-19 ini berleluasa, ramai golongan yang terkesan, terutamanya golongan ibu tunggal dan kanak-kanak. Jika mufti Perlis dan ketua hakim Syarie Perlis merasakan bahawa poligami merupakan jalan penyelesaian terhadap masalah yang dialami, ia adalah salah sama sekali kerana realitinya adalah indah khabar dari rupa.

Sudah pastinya mufti Perlis dan ketua hakim Syarie Perlis sedia maklum dengan permasalahan yang dihadapi oleh golongan wanita, ibu tunggal dan kanak-kanak.

Oleh itu, sebagai Mufti Perlis dan Ketua Hakim Syarie Perlis, haruslah Mohd Asri dan Ibrahim Deris menjadi lebih prihatin dengan menekankan isu-isu yang lebih penting seperti hal nafkah anak-anak, keganasan rumahtangga, bantuan kewangan untuk golongan wanita dan ibu tunggal, hak penjagaan anak-anak dan lain-lain serta janganlah menutup mata atau memberikan cadangan yang akan memburukkan lagi keadaan hanya kerana poligami dibenarkan dari sisi agama.

Perbincangan mengenai cara-cara untuk memudahkan poligami di Perlis juga menunjukkan pendekatan yang tidak bertanggungjawab memandangkan praktik dan amalan sedia ada pun banyak lagi yang harus diperbetulkan.

Seperti contoh, terdapat kelopongan dari segi undang-undang yang membenarkan suami untuk berpoligami tanpa kelulusan mahkamah. Ini dapat dilihat menerusi perkahwinan di sempadan Thailand yang apabila pasangan pulang ke Malaysia, mereka sekadar dikenakan penalti dan tidak diharuskan untuk mematuhi undang-undang di Malaysia yang mengambil kira kemampuan suami dari segi kewangan dan masa. Menurut aduan yang diterima menerusi talian Telenisa, kami mendapati terdapat pelbagai kes di mana perkahwinan pasangan tidak berdaftar yang menyebabkan pelbagai masalah iaitu masalah ketika perceraian, status taraf anak dan lain-lain.

Menurut tinjauan yang dilakukan oleh SIS pada tahun 2019, kebanyakan isu perkahwinan poligami berkaitan dengan ketidakupayaan suami untuk berlaku adil dalam menjaga lebih dari satu buah keluarga.

Ada suami yang tidak mampu memberikan nafkah yang mencukupi untuk isteri pertama dan anak-anak tetapi masih berpoligami.

Ada juga golongan suami yang mengatakan bahawa dia mempunyai status kewangan yang stabil ketika memohon untuk berpoligami tetapi, apabila diperintah membayar nafkah isteri dan anak-anak, dia merayu kepada pihak mahkamah dengan mengatakan bahawa dia tidak mempunyai kewangan yang stabil dan tidak mempunyai apa-apa aset.

Tinjauan dari SIS juga mendapati bahawa isteri-isteri terpaksa bekerja untuk menampung perbelanjaan keluarga yang lazimnya tidak mencukupi dalam perkahwinan poligami. Tambahan pula, jika dilihat dari segi psikologi dan emosi anak-anak, mereka juga amat terkesan. Hakikatnya, perkahwinan poligami bukan sahaja melibatkan golongan suami dan isteri-isteri sahaja tetapi melibatkan anak-anak di mana kebajikan mereka wajib diambil kira.

Selain itu, tinjauan SIS juga mendapati bahawa hak penjagaan anak seringkali menjadi isu utama ketika berlakunya perpecahan dalam perkahwinan. Pada tahun 2019, Telenisa, klinik bantuan guaman yang memberikan nasihat guaman mengenai perundangan keluarga Islam secara percuma, menunjukkan bahawa terdapat 92 kes berkenaan dengan hak penjagaan anak. Isu lazim yang dikemukakan oleh klien Telenisa adalah hak lawatan anak-anak yang mencatatkan sebanyak 88 kes. Terdapat kenaikan kes pada tahun 2019 berbanding dengan tahun 2017 dan 2018 berkenaan kes hak lawatan.

Tinjauan kami juga menunjukkan terdapat penurunan kes mengenai hak jagaan anak-anak iaitu, pasangan mana yang mempunyai hak jagaan anak yang sah mengikut mahkamah. Klien wanita yang pernah berada di dalam perkahwinan poligami juga berkata bekas suami mereka lebih menekankan permohonan untuk mendapat hak lawatan anak-anak daripada permohonan mendapat hak jagaan anak-anak apabila sudah mempunyai keluarga baru.

Ketidakadilan yang dialami oleh isteri-isteri dan anak-anak dalam perkahwinan poligami boleh dibendung sekiranya pihak berkuasa mengambil perhatian yang serius dalam melaksanakan syarat-syarat yang sedia ada dalam permohonan berpoligami, mengetatkan lagi syarat-syarat yang masih memudahkan berpoligami dan menutup kelopongan dari segi undang-undang dan prosedur yang membenarkan suami untuk berpoligami tanpa kelulusan mahkamah.

Para tokoh agamawan juga mempunyai kewajiban yang besar dan berat untuk membimbing dan menggalakkan umat supaya lebih bertanggungjawab dalam kehidupan berkeluarga yang membawa keadilan dan ketenangan kepada semua ahli keluarga dan bukan ke arah kehidupan keluarga yang rapuh dan mudah binasa, lebih-lebih lagi dalam era pandemik Covid-19.

Sign Aliran's 'Save our Democracy" petition
Sign Aliran's petition calling for a review of the decision to grant Riza Aziz a DNAA
Thanks for dropping by! The views expressed in Aliran's media statements and the NGO statements we have endorsed reflect Aliran's official stand. Views and opinions expressed in other pieces published here do not necessarily reflect Aliran's official position.

Our voluntary writers work hard to keep these articles free for all to read. But we do need funds to support our struggle for Justice, Freedom and Solidarity. To maintain our editorial independence, we do not carry any advertisements; nor do we accept funding from dubious sources. If everyone reading this was to make a donation, our fundraising target for the year would be achieved within a week. So please consider making a donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB Bank account number 8004240948.
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Gursharan Singh
Gursharan Singh
20 Jun 2020 10.13am

Would be interesting to know how many of leaders/officials in positions of power are practising polygamy as those involved in polygamy may not be in favor of reducing polygamy.
The responsibility may also lie with women who are willing to share husbands or willing to be one of the wives of a single persons.

CAN WOMEN EXPECT ANY SUPPORT FROM MALE DOMINATED SOCIETIES or RELIGIONS IN THEIR CALLS FOR WHAT WOMEN CONSIDER AS BEING IN THEIR BEST INTEREST?
Women have over 50% of the voting power and can constitutionally take over Governments in many countries and have the power to change laws/customs.
SADLY MOST WOMEN SUPPORT MEN AND THUS MAY ALWAYS CONTINUE TO REQUEST/APPEAL [or even BEG] FOR EQUAL RIGHTS.
Bless all.