Myanmar authorities shut down internet access in Rakhine and Chin states

1
117
Graphic: BBC

Myanmar authorities should immediately restore internet access to Rakhine and Chin states and ensure that connectivity is not interrupted in future, the Committee to Protect Journalists said today.

On 21 June, the Ministry of Transport and Communications directed all mobile phone operators to temporarily suspend internet services in nine townships in Rakhine and Chin states, citing “disturbances of peace and use of internet activities to coordinate illegal activities,” according to a report by Reuters and a statement by local telecom operator Telenor.

The shutdown order came amidst an escalation in fighting between the Arakan Army insurgent group and government forces in the two states, according to news reports.

“Myanmar’s internet blackout deliberately impedes journalists’ ability to send, receive and publish reports from Rakhine and Chin states,” said Shawn Crispin, CPJ’s senior South East Asia representative. “Authorities should lift their censorship order and allow reporters to report freely on the region’s armed conflict.”

During a press conference on 22 June, a military spokesperson told local media that the army had no information on the shutdown, the Reuters report said. A report by Agence France-Presse noted that, while the order only affected mobile data services, few people in Rakhine and Chin states use computers to access the internet and instead rely on their phones.

Today, a journalist at the Union Development Media Group news agency, based in the Rakhine state capital, Sittwe, told CPJ that the internet shutdown in still in effect. The journalist spoke to CPJ on condition of anonymity, citing fear of government reprisal.

A Ministry of Transport and Communications representative answered CPJ’s phone call but declined to comment on the shutdown.

The internet shutdown follows other government actions against journalists covering the insurgent conflict, with military officials filing a criminal defamation complaint against Irrawaddy editor Ye Ni in April and a criminal complaint under the colonial-era Unlawful Association Act against Development Media Group editor-in-chief Aung Marm Oo in May, as CPJ reported at the time.

Thanks for dropping by! Apart from the views expressed in Aliran's media statements and the NGO statements we have endorsed, the opinions in other pieces published here do not necessarily reflect Aliran's official position.

Our voluntary writers work hard to keep these articles free for all to read. But we do need funds to support our struggle for Justice, Freedom and Solidarity. To maintain our editorial independence, we do not carry any advertisements; nor do we accept funding from dubious sources. If everyone reading this was to make a donation, our fundraising target for the year would be achieved within a week. So please consider making a donation of whatever amount you can afford to sustain Aliran. Please make payments to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB Bank account number 8004240948.

And why not become an Aliran member or subscribe to our FREE newsletters.

1
Join the conversation

avatar
750
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Yong Tan Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Yong Tan

Going backward!